img-ads
Nezařazené

Česká policie sedlá nové škodovky, co vše umí?

single-image
img-ads

Policie České republiky dostala nové služební škodovky. Zjistili jsme, co vše umí a jakou mají výbavu

Policie České republiky postupně přebírá nová služební vozidla od Škoda Auto, která se následně dostávají na jednotlivé útvary. Hlavními hvězdami této aktualizace vozového parku jsou především populární SUV Kodiaq a v rukou ruky zákona osvědčený Superb. Co čerstvé motorizované přírůstky umí a k jakému účelu slouží? To jsme se vydali zjišťovat na dálniční oddělení Pravy, kam za námi oba nováčci dorazili.

Policie České republiky se v posledních letech rozhodla poměrně výrazně obnovit vozový park, a tak nakoupila nejen Octavie s rámem, ale také elektrické ioniqy, scaly, kodiaqy i faceliftované superby. Poslední dva zmíněné modely jsme se rozhodli detailně prozkoumat, což nám bylo umožněno v rámci areálu dálničního oddělení Pravy v Královéhradeckém kraji. Tak se tedy pojďme podívat, co čerstvé policejní přírůstky vlastně dovedou.

Pomalovaný policejní Kodiaq vlastně není úplnou novinkou, jelikož malou sérii si už v minulosti převzali pracovníci z pražské Pohotovostní motorizované jednotky, nicméně k masivnějšímu nasazení mladoboleslavských medvědů dochází až nyní.

Medvěd do hor

Vysoutěžená specifikace zahrnuje Škodu Kodiaq obdařenou motorem 2,0 TSI, výkonem 140 kW, automatickou převodovkou DSG a pohonem 4×4. Hlavní náplní práce těchto vozů je hlídková činnost, doprovody nadrozměrných nákladů či ústavních činitelů a rovněž kontrolní úkony v horských oblastech, kde čtyřkolka přijde vhod zejména v zimě nebo při nepřízni počasí. Policie v Královéhradeckém kraji automobily navíc využije v rámci kooperace se správci KRNAPu, kteří častokrát bojují s nepříliš ukázněnými šoféry.

Možná se smějete, ale před šesti lety v Krkonošském národním parku uvízl řidič starého Fordu Puma, který chtěl vyjet po pěší stezce až na Sněžku. No a vloni v prosinci zase někdo efektně odstavil Arteon v Lužických horách na Děčínsku, což se dotyčnému nešťastníkovi vrátilo také tím, že mu někdo odcizil kola. Tak právě kvůli takovým střelcům podobné spolupráce vznikají…

Z hlediska policejní výbavy jsme v útrobách Kodiaqu objevili alkohol tester, zastavovací hřebové pásy, neprůstřelné vesty, reflexní vesty, vysílačku, dělicí kříž kufru, kladívko na rozbíjení oken, kufřík s ručním radarem a ochranné potahy všech sedadel. Ty jsou zde z čistě praktického důvodu – aby nedošlo k nadměrnému opotřebení továrního čalounění, například vybavením umístěným na policejním opasku.

Střechu SUV zdobí diodové majáky s aerodynamickým krytem, zatímco přední nárazník hostí doplňkové výstražné osvětlení a ukrývá víceúrovňovou houkačku.

Tovární výbava není nijak bohatá, nicméně i tak zahrnuje 17palcová litá kola, automatickou klimatizaci, palubní infosystém (s omezenými funkcemi), startování tlačítkem, přední i zadní parkovací senzory, vyhřívaná zpětná zrcátka, tempomat a standardní halogenové lampy.

Superman na dálnice

Škoda Superb po faceliftu se tentokrát představuje v policejních barvách, navíc vybavená vrcholovým motorem 2,0 TSI EVO, který se pyšní naladěním na 206 kW a kooperací s automatem DSG i pohonem všech čtyř kol.

Nadupaný pomalovaný superman se bude pohybovat vesměs jen po českých dálnicích či rychlostních silnicích, pro služební účely je obdařen technologií EDAZ pro kontrolu dálničních známek či radarem pro skryté měření Ramer 10C, známým z tajných superbů a octavií.

Majáky na střeše Superbu jsou oproti Kodiaqu vybaveny informační tabulí ukazující sdělení typu STOP, POLICIE, NEHODA a další. Proč? Existuje totiž předpis, že tyto světelné tabule mohou být namontovány nejvýše do výšky 150 centimetrů, což majáky SUV od Škody vzhledem k výšce umístění neplní. V Kodiaqu si tak policisté s řidiči „povídají“ skrze čelní a zadní okno.

Foto: Jan Majurník

Sedadla mají ochranné potahy, to kvůli vyšší životnosti továrního čalounění

Mimo vysílačky mužům i ženám ve službě poslouží taktéž kamery (vpředu i vzadu) pro dokumentování přestupků, přídavné vnitřní osvětlení, přídavné zpětné zrcátko, měnič napětí, dělící mříž zavazadelníku, kladívko pro rozbíjení oken, dodatečně montované 12voltové zásuvky i USB porty, hasicí přístroj, ochranné potahy sedadel a speciálně upravené nosiče zadního bezpečnostního pásu, sloužící pro „bezproblémové“ připoutání „problémové“ přepravované osoby.

Pohled do kufru odhalí zadní vestavbu s výsuvným stolkem a úložnými prostory s měkčenou výplní s výřezy pro specifické vybavení (např. ruční radar). Jako zajímavost uvádíme, že u těchto policejních superbů lze tlačítkem vypnout denní svícení, to kvůli hlídkové činnosti. Připomínáme, že u standardních modelů to možné není.

V rámci zajímavé tovární výbavy jmenujeme například tempomat, automatickou klimatizaci, multimediální systém (opět s omezenými funkcemi), základní diodové lampy, 19palcové liťáky, adaptivní odpružení nebo zadní parkovací senzory.

Tak to byly čerstvé posily do policejní flotily pod naším redakčním drobnohledem. Ačkoli v zásadě nejde o žádné holobyty, stejně si myslíme, že by si strážci zákona zasloužili o něco bohatší vnitřní výbavu.

Přece jen v mrazivých časech není úplně na škodu si po courání venku ohřát tělo vyhřívanými sedadly, respektive ruce vytápěným volantem. A co takový navigační systém? Hodil by se, neb ne každý příslušník policie zná obsah Mapy.cz nazpaměť…

Zdroj: https://www.garaz.cz

img-ads

MOHLO BY SE VÁM LÍBIT